Succesverhaal: “Roets”

“Een te gek familiebedrijf dat zichzelf heeft ontwikkeld door in de auto te stappen en bedrijven te benaderden. Nu, 22 jaar later zijn zij een volwassen bedrijf dat steeds weer nieuwe klanten krijgt door mond-tot-mondreclame en een goede website.” – Paul, Schreuders Bloemen

Roets, de familiaire bedrijfsbloemist

Aan de rand van Herpt is de boerderij van de ouders van de grondleggers van Roets. Een oude koeienstal is omgetoverd naar een mix van planten, bloemen en keramiek. Het hout dat jarenlang boven de koeien zat geeft nu het karakter mee aan de werkplaats.

Marloes, Jeroen en Judith halen samen met hun medewerkers maar 5-10% omzet uit hun winkel. Eigenlijk is het een bloembinderij waar soms mensen binnen lopen en hun aankopen doen. Op de oude werkbanken van een timmerwerkplaats worden normaal de bestellingen voor de abonnementen klaar gemaakt en ook worden er met zijdebloemen interieurobjecten klaar gemaakt.

bloemen-roets

“Het meest verassende was dat iets buiten planten en boeketten ca. 30% omzet van dit bedrijf uitmaakt.” – Paul.

 

“Wij werkten als een traditionele bloemisterij tot een vriendin ons adviseerde om bedrijfsbloemisten te worden. Samen stapten wij een maandag in de auto. Judith (de creatieve) reed de auto en maakte de aantekeningen en ik, Marloes (de zakelijkere), stapte bij bedrijven naar binnen.”

Het ging goed, want de eerste dag konden zij al de eerste offertes schrijven. Door dit een tijd vol te houden ontstond een basis aan zakelijke klanten. Een paar jaar later konden ook door twee overnames van collega’s het klantenbestand worden uitgebreid. Nu zijn de inkomsten van deze klanten ca. 20% van hun omzet.

“Ook particulieren bestellen graag als abonnement. Wekelijks of iedere twee weken vervangen wij de bloemen bij de klanten. Door goede vazen en accessoires te gebruiken creëren wij een boeket met een echte uitstraling in het interieur. Wij steken veel energie in de presentatie van de bloemen en ontwerpen samen met onze medewerkers wekelijks nieuwe thema’s.”

Wat tevens een sterk punt in de bedrijfsvoering is, is het inrichten en styleren. Van grote bomen met zijdebloemen tot beplanting van kantoren. Soms komen klanten met foto’s uit interieurtijdschriften en kijken wij op locatie wat wij aan kunnen bieden.

“Met onze kennis en leveranciers kunnen wij echt unieke objecten aanbieden die uit springen. Van grote objecten in de hal van een entree tot de bekleding van de gevel van een restaurant. Wij weten dat wij met onze creaties echt een verandering kunnen brengen aan de uitstraling van een bedrijf.”

“Roets is een droom van een bloemist. Altijd werkzaam met groene vingers en ook als ondernemers hebben zij verschillende afzetmogelijkheden ontwikkeld. Met een regionaal netwerk aan abonnementen en een landelijk goed vindbare site hebben zij een sterke basis gelegd voor een mooi bedrijf.” – Paul

Tips van Roets:

  • Stap eens in de auto en benader bedrijven voor abonnementen. Zij zijn vaak op zoek naar een betere presentatie van hun pand. Ook boeketten voor de medewerkers kunnen natuurlijk met een telefoontje besteld worden.
  • Zoek ook een extra inkomstenbron. De moswanden geven Roets extra ruimte om te ontwikkelen en een ander netwerk op te bouwen. Interieurinrichters en websitebezoekers zijn een mooie aanvulling van de regionale klanten.
  • Ontwerp abonnementen. Mensen zoeken naar service en versheid. Roets weet door grote vazen en goed vormgegeven boeketten iedere keer te verassen.

 

   

 

Hebben wij u kunnen inspireren? Wilt u ook moswanden verkopen of actiever nieuwe klanten zoeken? Hou ons op de hoogte en wij kunnen met u meekijken voor oplossingen. Schrijf een mail naar mij, Paul Versteeg, of bel met onze verkopers/adviseurs via 0031 (0)174 70 51 21.

Op de hoogte blijven?

We delen om de maand succesverhalen van bloemisten, nieuws over bloemen en planten
en geven tips voor u als ondernemer in de bloemensector.